Wednesday, April 15, 2009

MAHASISWI BERJIWA BESAR

“Pada saya mahasiswi sekarang tidak berjiwa besar, cukup menjaga kebajikan sesama mereka sahaja,” kritikan berani adik Rafidah malam itu.


“Mahasiswi dilihat sebagai golongan yang lambat dan terkebelakang. Mereka harus cakna isu sekalipun tidak mampu bersuara,” tambahnya lagi.


“Dengan adanya SIGMA ini, diharap dapat memberi kesedaran kepada mahasiswi bahawa kita harus bersama masyarakat bukan berada di kepompong mahasiswi sahaja,” kata Mala yang datang berteman Rafidah malam itu.


Adik Rafidah dan Mala, mahasiswi berjiwa besar


Khamis lalu saya menemubual dua pimpinan SIGMA ini, Rafidah dan Mala. Serikandi Gerakan Muslimat Muda atau singkatnya SIGMA dulu dikenali sebagai HELWANI di bawah gerakan pelajar GAMIS. Anda yang sezaman kampus dengan saya tentu biasa mendengar nama HELWANI. Namun ketika itu, HELWANI kurang trampil dan semangatnya masih mentah. Tentunya, menyayingi SIS sesuatu yang mustahil dilakukan ketika itu.


Pada pandangan saya, SIGMA lebih jelas, objektif dan dinamik. Walaupun masih bertatih membina identiti, pelan tindakan dibentuk dengan begitu energetik. Mereka mahu melahirkan intelektual di kalangan mahasiswi. Mendepani cabaran isu wanita dengan keberanian berhujah. Bukan pada omong-omong politik kosong, demonstrasi jalanan, penghantaran memorandum tetapi tercicir dari sudut keilmuan.


Sayang sekali, jika pembentukan dan pemikiran keilmuan tidak ditekuni oleh mana-mana gerakan kampus. Universiti adalah medan mencari ilmu seluas-luasnya, belajar dan bertanya, mengkaji dan menyelidik, memanfaatkan pensyarah selayaknya.


Sebenarnya mahasiswi tidak melihat masa depan perjuangan. Sebab itu, mereka masih mentah dan terus mementahkan diri. Barangkali ada yang leka, mereka akan bersama masyarakat suatu hari nanti.


Masyarakat berhadapan dengan soal kejiranan, kes kekeluargaan, isu pencabulan dan rogol wanita, pengaruh media, pendidikan kanak-kanak, tuntutan nafkah dan penjagaan anak. Lebih lagi, gagasan pemikiran feminisme radikal.


Masyarakat berkehendakkan diri mereka yang boleh membela dan bersuara. Isu-isu masyarakat tidak seperti isu-isu kampus. Kadang-kadang di kampus pun masih berlegar di sekitar persoalan hati dan perasaan.


Semuanya perlu dihadapi dengan ilmu, hujah, penulisan dan keberanian menyatakan hak. Adakah mahasiswi sudah bersedia merakyat perjuangan ini? Cuba lihat bagaimana kualiti ahli politik wanita yang ada sekarang? Sejauh mana ahli politik wanita benar-benar memainkan peranan mereka secara optimal di tengah-tengah masyarakat wanita?


Dan, bagaimana mahasiswi bersedia menjadi pelapes mereka?


1 Comentário:

lelucon said...

apakah perubahan itu blh terjamin dgn menukar identiti? hmmm...

kenapa mesti tukar identiti? hmmm...

apa masalahnya Helwani? Dulu saya pernah dengar HALWA, cabang MPP di sebuah IPTA.

Apapun matlamatnya murni. Semoga tercapai.

Post a Comment

RE-ENGINEERING OF ISLAMIC BUILDING © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO