Thursday, June 26, 2008

CINTA 'ANTA ANTI'


“Aku menyintaimu kerana AGAMA yang ada padamu,

jika kau hilangkan agamamu dalam dirimu,

maka hilanglah cintaku…” Imam Nawawi


”Abang nubhan, ana tertarik la dengan nadia tu, dia selalu bergerak kerja dengan ana. Lembut orangnya dan cekap bekerja. Memang menepati ciri-ciri muslimat pilihan ana”. Kata faizal kepada nakibnya.


Salah ke jika faizal menyukai nadia yang pernah bergerak kerja program bersama? Jika salah, masakan kak fid berkahwin dengan abang amin, kak fidah dengan abang rizan dan kak wahidah dengan abg wan azmi. Dan ramai lagi kakak-kakak dan abang-abang yang menamatkan zaman bujang mereka dengan sahabat sahabiah dalam satu bumbung perjuangan semasa di kampus.


Allah menjadikan setiap yang berpasangan adalah untuk membantu urusan dan melengkapi antara satu sama lain. Kasut kanan adalah untuk melengkapi kasut kiri. Begitu juga dengan mata, walaupun mata kanan dan kiri tidak dapat melihat antara satu sama lain tetapi apabila mata kanan berkedip, mata kiri turut berkedip, mata kanan terpejam, mata kiri turut terpejam dan apabila mata kanan menangis, mata kiri turut menangis.


Sudah semestinya Allah mengurniakan dalam diri setiap adam dan hawa itu dengan satu magnet yang mana magnet inilah yang mendorong seseorang gender menaruh perasaan kepada gender yang lain. Alangkah indahnya jika magnet ini bercantum dengan matlamat yang sama iaitu ’BAITUL MUSLIM’. Dorongan perasaan yang dicantumkan dengan slogan yang sangat murni iaitu 'cinta kita, cinta perjuangan' Saya istilahkan konsep cinta seperti ini sebagai ’CINTA ANTA ANTI’.


Namun, sebagai pendakwah walaupun memahami ikhtilat antara wanita dan lelaki, tidak mustahil jika gagal mengawal diri, mereka boleh lemas dan mabuk bercinta seperti mana orang lain bercinta. Symptom-symptom yang membarah dalam CINTA ANTA ANTI ini biasa terjadi dalam keadaan berikut:


AWAS yg pertama...


Ber”SMS” , email, chatting YM, Meebo, comment2 friendster dengan kadar biasa atau luar biasa dengan alasan ”kami perlu membina ukhuwwah, ukhuwwah kami ukhuwwah perjuangan.”


AWAS yg kedua...


Mudah berkongsi masalah, mengadu-mengadu dan mengada-ngada dengan alasan, ”masalah nta/nti masalah ana, masalah kita bersama. Salah ke ana tahu, bukanke kita akn...” Seboleh-bolehnya si dialah yang paling awal-awal diberitahu walhal masih ada sahabat-sahabat se’adam’ atau se’hawa’ yang boleh membantu.


AWAS yg ketiga...


Memberi tazkirah, semangat, nasihat, kata-kata perangsang sehingga merangsang kedua-dua magnet hati yang berlainan cas bercantum dalam keadaan yang tidak berakhlak dan tidak berkesan dengan alasan ”cinta kita, cinta perjuangan”. Walhal ramai lagi sasaran dakwah di luar sana begitu dahagakan nasihat dan peringatan.


AWAS yg keempat...


Melayan perasaan sehingga mereka jadi tidak tenang, sensitif, serba tak kena bila bergerak kerja bersama-sama, tidak melakukan apa-apa gerak kerja, jika dilakukan itu pun kerana si dia. ”Kalau tak datang meeting atau program itu ini, alamatnya tak dapat la nampak muka...”


AWAS yg kelima...


Tidak mustahil, jika tenggelam dalam percintaan ini, bahasa ana anta anti mungkin bertukar ke panggilan ’abang’ dan ’sayang’...


AWAS yg keenam...


Bercinta itu harus tetapi jangan sehingga hilang fungsi sebagai hambaNYA..lemas dalam kerinduan hingga rindu kepada pencipta rindu itu semakin kurang, semakin jauh...


Saya bukan mereka-reka symptom di atas tetapi inilah realiti yang selalu berlaku apabila mereka gagal mengawal hubungan yang pada asalnya sangat bersih dan indah...alangkah indahnya hubungan baitul muslim yang diredhai ALLAH...



Seja o primeiro a comentar

Post a Comment

RE-ENGINEERING OF ISLAMIC BUILDING © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO