Wednesday, June 25, 2008

IDEALOGI DEMOTIVATED

Kenyataan Anwar al-Jundi dalam bukunya At-Taghrib Akhtarut Tahaddiat Fi Wajhil Islam telah diterjemahkan oleh Dr. Ishak Mohamad Rejab dari YADIM seperti berikut:


“Bahawa menjelajahi dunia Islam adalah sesuatu yang mesti dicapai. Strategi diatur sebegitu rupa dengan penyaluran ideologi barat dengan budaya kuningnya terhadap masyarakat Islam terlaksana dalam keadaan tidak sedar.”


Dilihat daripada kenyataan ini, strategi barat ialah menyuakan semua benda ke dunia Islam dan memastikan umat Islam terus menerima tanpa banyak soal, tanpa banyak fikir dan tanpa meniliti terlebih dahulu hubungannya dengan hukum-hukum Islam.


Ramai umat Islam, baik di mana pun tidak sedar dalam kebanggaan mereka berpendidikan sekular, mereka telah membantu menjayakan dunia barat dengan niat jahat mereka hendak membaratkan semua orang. Ramai tidak sedar dunia barat sebenarnya telah mengatur strategi melalui sekolah-sekolah yang mereka wujudkan, melalui institusi, pejabat khidmat masyarakat, hospital, institut pengajian tinggi dan media massa.


Melalui media massa, sasaran utama mereka ialah bahan bercetak dan juga elektronik. Dalam konteks akhbar, majalah dan risalah, rencana-rencana anti agama dan keruntuhan moral adalah strategi utama dan golongan remaja adalah sasaran. Manakala dalam konteks media elektronik pula, kemewahan, keintelektualan dan kepopularitian menjadi agenda yang sentiasa diketengahkan tetapi dalam masa yang sama ideologi yg sesat sentiasa menjadi teras untuk disebar dan diterapkan.


Dalam konteks ini, adakah Malaysia yang dikatakan sebagai sebuah negara Islam terkecuali atau seterusnya akan menjadi agen ideologi pemediaan Amerika yang sudah lapuk itu untuk beberapa lama lagi? Berdasarkan sebahagian besar rancangan-rancangan televisyen di negara ini adalah diimport dari Amerika Syarikat, apakah tidak mungkin Malaysia turut menjadi tukang jaja atau pelanggan utama bagi barangan sebenarnya yang sudah dianggap lapuk dan dibenci oleh penciptanya sendiri?



Di manakah motif motivasi terterap dalam rancangan-rancangan televisyen, radio, akhbar malah VCD, CD dan buku? Fikirkan...


Seja o primeiro a comentar

Post a Comment

RE-ENGINEERING OF ISLAMIC BUILDING © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO