Monday, June 23, 2008

OLIDAY DI DE RHU BEACH RESORT

Alhamdulillah, saya berpeluang menyedut udara nyaman ciptaan Allah di De Rhu Beach Resort Kuantan pada 21-22 Jun minggu lepas. Tujuan saya ke sana pada asalnya atas program family day Dun Batu Caves, tetapi dek kerana tak ramai yang pergi maka saya buatlah family day saya sendiri yang sudah sememangnya masih belum mempunyai family, maksud saya ’single’.

















Bukan tujuan saya nak men’jelous’kan sahabat-sahabat yang tak pergi, cuma nak promosikan De Rhu Resort ni pada korang. Agak sesuai jika nak dijadikan tempat program berbentuk seminar, kursus, family day di samping aktiviti santai minda jika ada budget yang lebih. Hotel kelas 3 bintang ada swimming pool dari peringkat kanak-kanak hinggalah dewasa mahupun yang tak reti berenang, baru belajar berenang atau dah pandai berenang. Mana-mana muslimat yang agak segan nak mandi mungkin kerana menjaga batasan aurat, takpe...korang boleh mandi kat swimming pool yang tersorok sikit yang penting korang cop tempat tu awal-awal. Pantai depan tu je, sesuaila kalau nak cari tempat privacy kalau nak mandi atau berjoging.


Saya link kan web berkaitan kalau nak dapat information yang lebih tentang DE RHU BEACH RESORT [link].





Satu pengajaran yang saya perolehi dari percutian saya kali ini iaitu ’saya perlu belajar berenang’. Malu beb, tengok budak kecik tu confident je menggerak-gerakkan kaki dan tangannya, terbang atas air macam superman. Saya ’water confident’ pun tak lepas lagi, setakat terapungkan diri tu bolehlah. Kak hani kata berenang ni boleh kuruskan badan, tetapi memandangkan saya ni memang dah kurus, jadi anggaplah belajar berenang untuk ibadah dan paling penting sebagai kemahiran yang perlu bagi seorang Islam. Kenapa?


Rasullullah kata, ada 3 jenis sukan yang perlu bagi seseorang Islam mahir dengannya iaitu berenang, berkuda dan memanah. Kemahiran inilah yang dilatih oleh Salahuddin Al-Ayubi kepada tenteranya dalam mengatur kepelbagaian strategi peperangan. Akhirnya musuh kalah dalam berperang kerana salah satunya lemas tidak pandai berenang selepas kapal masing-masing musnah dan karam.


Ya, saya dan anda perlu belajar berenang. Kita mulakan yop! Mana kolamnya?



Seja o primeiro a comentar

Post a Comment

RE-ENGINEERING OF ISLAMIC BUILDING © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO