Monday, June 23, 2008

MENDIDIK DIRI

Pentarbiyyah & sindrom ‘cakap tak serupa bikin’


Tarbiyyah tetapi terbiar? Siapa terbiar? Kita sebagai seorang pentarbiyyah yang menggalas amanah di bahu sebagai firma pendidik masyarakat, firma pembangun ummah dan firma ’kami cinta Islam’ yang dikumpulkan dalam satu agensi dakwah kemungkinan tidak akan terlepas dengan sindrom ’cakap tak serupa bikin’. Sindrom ini sering juga berlaku kepada saya, anda dan sesiapa sahaja yang bergelar pendakwah atau istilah yang lebih kontemporari, egen perubah. Bijak menutur kata tetapi tidak diperhati bicara lidah.


Adalah sesuatu yang tidak mustahil, masa untuk kita menilai orang atau sasaran dakwah adalah lebih banyak dari masa kita menilai diri sendiri. Lebih banyak masa untuk memikirkan apakah program organisasi yang boleh aku buat berbanding apakah program tarbiyyah untuk diri aku!.


Kita berusaha membentuk satu komuniti Islam di kampus mahupun masyarakat setempat tetapi kandungan tarbiyyah penggerak dakwah sendiri ibarat ’monyet di hutan disusukan, anak dirumah mati tak makan’. Kita suapkan du’at kita dengan makanan tarbiyyah namun pentarbiyyah sendiri lapar hatinya. Kadang-kadang kita begitu sibuk merencanakan sesuatu untuk melahirkan jiwa-jiwa muda yang baru, memikat hati sasaran dakwah, membentuk jiwa cintakan islam dalam diri mereka sehingga kita sebagai da’i terbiar sama ada kekurangan makanan hati atau makanan hati yang diberi oleh organisasi dakwah kurang kandungan zatnya. Saya yakin, sindrom ini berlaku walaupun tidak pada semua organisasi dakwah.


”Maaf kak, saya tak datang usrah pagi tadi, sebab malam tadi saya ada meting program jadi tak sempat nak study test esok.” ataupun begini ”ala..dalam tempoh 2 minggu ni saya full dengan program kelab, lagipun adik2 baru nak MHS nanti, kita posponed usrah bulan depan ok x? Lagipun minggu ni tiap2 malam meting”. Tidak mustahil juga ”ana minggu ni selalu bangun lewat, nak buat camne gerak kerja program banyak, tido lewat bangun lewat la..ermm, qiam, qiam”.


Anda Mampu mengubahnya. Langkah awal mendidik diri.


Lakukan perubahan bukan kita nak orang sahaja yang berubah. Proses mendidik orang lain bermula dari proses mendidik diri sendiri. Sememangnya kita akan lebih bersungguh-sungguh menyuruh orang lain melaksanakan kebaikan apabila kesan dan manfaat kebaikan itu sudah kita rasai dalam diri sendiri.


Kita ceritakan pada mad’u kisah sahabat-sahabat nabi yang khusyuk solat tetapi tak sampai ’feel’nya kerana sebagai pendakwah kita pun tak khusyu’ solat. Nak cerita pada mad’u agak susah sebab kita sendiri tak rasa nikmatnya alangkah khusyu’nya solat. Jadi tidak mustahil agak liat nak gerakkan usrah peringkat adik-adik kalau kakak dan abangnya pun agak ’segan’ nak pergi usrah yang dilaksanakan pada peringkat mereka sendiri. Macam mana nak bersungguh-sungguh laksanakan usrah jika kebaikan dan manfaatnya, sendiri tak rasa.


Firman Allah dalam surah Al-’ala:


”Sesungguhnya berjayalah orang yang setelah menerima peringatan itu berusaha membersihkan dirinya (dengan taat dan amal yang soleh). (14) Dan menyebut-nyebut dengan lidah dan hatinya akan nama Tuhannya serta mengerjakan sembahyang (dengan khusyuk). (15)


Proses mendidik diri ini atau melakukan perubahan pada diri ini boleh dilakukan berperingkat. Cuba lakukan perkara yang kecil dahulu, sedikit demi sedikit. Jika anda seorang yang bermuka masam, belajarlah untuk sentiasa tersenyum, tidak semestinya terus menjadi periang!. Suka bersembang? Kuat tido? Tengok cerita korea? Malas baca buku haraki? Tido lepas subuh? Bangun lewat? Kuat ketawa? Kelakar sangat? Main games PC?. Boleh berubah! Sedikit demi sedikit tidak semestinya berubah terus menerus. Lebih bagus jika anda dapat merangka jadual perubahan diri setiap hari.


Yang keduanya, istiqamah. Kekalkan amalan walaupun sedikit. Pernah suatu hari sahabat bertanya kepada Rasulullah, ”apakah amalan yang aku boleh laksanakan di mana jika aku tahu amalannya, aku tidak perlu tanya kepada orang lain lagi selepas ini?” Jawab Rasulullah, ”Beriman kepada Allah dan selepas itu istiqamahlah”.


SMART untuk berubah


Baca Al-Quran, hayati bacaan dan maksudnya.


Mencari sahabat yang boleh menjadi cermin pada diri. Sahabat yang benar itu bukan membenarkan setiap tingkah laku kita tetapi berani menegur bila nampak kesilapan pada diri.


Bila Allah hendak beri kebaikan pada seseorang, maka Allah akan beri kita kefahaman beragama. Selalulah ke majlis-majlis ilmu. Jangan jauhkan diri terlalu lama daripada aktiviti pengisian seperti ceramah, ta’alim, kuliah ilmu, usrah, membaca buku islami mahupun buku motivasi.


Bertafakkur terhadap matlamat hidup. Fahami apakah matlamat sebenar kehidupan ini adalah satu langkah bijak untuk menentukan laluan yang perlu dipilih untuk ke destinasi sebagai hambaNya.

Seja o primeiro a comentar

Post a Comment

RE-ENGINEERING OF ISLAMIC BUILDING © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO