Wednesday, June 18, 2008

‘SINDROM KERJA BANYAK, HABUK PUN TADAK’



Mungkin anda pernah dijangkiti penyakit ini ‘sindrom kerja banyak, habuk pun tadak’. Satu penyakit yang mana anda berasa ‘sungguh berjaya’ apabila menyelesaikan banyak tugasan dalam jangka masa pendek. Anda berasa begitu cekap dan pantas, dan anda juga berasa itulah segala-galanya. Turut merasakan banyak tanggungjawab yang anda telah lakukan. Namun malangnya, selepas diselidiki, tiada apapun yang dicapai olehnya, semua kerjanya itu tidak memberi hasil yang sepatutnya! Kenapa?


Sindrom ini berlaku apabila anda gagal membezakan antara ‘kerja’ dan ‘hasil’. Anda keliru yang manakah kerja yang hendak dibuat dan apakah hasil yang hendak dicapai. Sebab itulah ada pepatah menyatakan, “Kerja sering menjadi musuh kepada pencapaian”.


Kemungkinan kita pernah menjadi kepimpinan kepada sesebuah organisasi. Kita kelihatan sangat sibuk. Selalu kelihatan berkejar ke sana ke mari. Selalu kelihatan membelek-belek fail, menulis sesuatu mahupun menjawab panggilan telefon dan mesej. Air muka selalu menunjukkan kitalah yang paling banyak kerja dalam dunia ni. Kita menyangka kita sudah tentu menjalankan tugas dengan baik sepanjang tempoh jawatan. Tetapi sangkaan itu meleset. Kita melihat banyak urusan organisasi tidak sempurna, banyak agenda yang belum terlaksana, dan hasil gerak kerja yang tidak mencapai objektif. Kenapa sibuk, tapi kerja tak selesai? Kerja tiada kualiti?


Kerja dan Hasil


Dua perkara yang sangat berbeza. Ia saling berkaitan tapi boleh jadi juga berlawanan. Tanpa kerja tiadalah hasil. Kerja perlu dibuat bagi mendapatkan hasil. Tetapi kerja juga boleh jadi penghalang kepada hasil. Terlalu banyak kerja, hingga hasil tidak tercapai. Gagal menyusun kerja mengikut prioriti juga salah satu sebab hasil tidak tercapai. Mungkin juga kerana tidak bijak mengagih tugas kepada ahli organisasi. Seorang pemimpin yang fokus bukan sahaja mampu membawa organisasi mencapai sasarannya tetapi berjaya meningkatkan ’standard’ organisasi.


Sebab itulah, pakar pengurusan barat ada mencipta pelbagai formula pengurusan . Saya pasti ramai yang biasa mendengar teori pengurusan seperti Management By Objectives (MBO), Key Performance Indicator (KPI) dan Balance Scorecard tetapi sejauh mana kita benar-benar mempraktikkannya?. Saya ada sedikit menguasai ketiga-tiga formula ini dan cuba merancangnya bersama-sama ahli organisasi suatu ketika dulu tetapi hanya perancangan tiada tindakan. Sama ada kerana kurang kemahiran, kurang penyeliaan atau kurang kesedaran terhadap kepentingannya. Di bawah ini saya cuba untuk berkongsi pengetahuan yang saya perolehi dari laman web berkaitan dengan 3 teori ini.


Management By Objectives (MBO)

Key Performance Indicators (KPI)

Balanced Scorecard


“Dalam apa jua keadaan, kenal pasti matlamat yang hendak dicapai serta peruntukkan masa yang cukup untuk peluang dan perkara utama”


Rujukan dalam penulisan ini: Buku MENGURUS KERJA & WAKTU oleh Ahmad Fadzli Yusuf

4 Comentários:

nafisatul ilmi said...

saya setuju.. pengurusan diri dan masa penting.. namapak sbuk.. tapi berterabur semua.. pengurusan kendiri,akademik, byk lagi.. gejala ni tak baik.. tapi perkara ni.. byk menular dikalangan mereka yang sibuk..
setiap pekerjaan mesti dirancang, diteliti sebelum bertindak.. objektif & perancangan mesti jelas.. satu budaya transformasi perlu dijana untuk membina organisasi yang utuh dan diredhai.. apepun... mari kita doakan sahabat2 kita yang sedang berusaha di selatan sem. moga mereka dapat melangkah dgn budaya kerja yang baik.. dan arif tentang MBO, TQM dsb.. penat belajar pengurusan kat kampus.. kalo tak aplikasi.. nasib baik lepas subjek ni.. takbir!!

Anonymous said...

MEMAHAMI GELAGAT ORGANISASI

barat mmg byk memperkenalkan teori & formula organisasi yg cukup baik utk diamalkan. namun, plg penting FAHAMI GELAGAT ORGANISASI. Organisasi Islam berbeza gelagatnya dgn organisasi yg bkn dibina utk matlamat islam. organisasi jemaah berbeza gelagatnya dgn organisasi rasmi. Hasan al-banna ada menulis dlm buku qiyadah wal-jundiyyah, jgn terlalu birokrasi & rasmi dlm jemaah krn ia akn mengurangkan nilai ukhuwwah & tanggungjawab. dlm jamaah kita sgt mempraktikkan kualiti jihad & korban. mgkn sbg ketua, kdg2 kita kne ambil berat semua perkara, xmustahil, kita juga tdk boleh terlalu berkira melakukan gerak kerja wlupun ia mgkn bukan portfolio sbnr kita. semua itu krn sifat jihad & korban. Melakukan kerja tanpa mengira masa, tempat, portfolio dll. xboleh kata sy xdpt attend mesyuarat krn inform last minute @ xdpt surat lantikan @ bukan bidang saya...organisasi jemaah kdg2 terpaksa mengetepikan urusan birokrasi & rasmi. klu semua kerja terpaksa mengikut prosedur & sistem, kita xkan dpt lihat siapa yg sanggup, siapa yg kuat, siapa yg tinggi jiwa juangnya bila organisasi kita ada mslh & cabaran.
smmgnya, organisasi islam menuntut demikian krn mehnah&tribulasnya sgt byk, ujian allah sgt hebat sbb allah nk lihat siapa yg istiqamah@futur. sbb itulah, bila kita msk organisasi rasmi ok jer, tp bila dlm jemaah byk cabarannya. sbb itulah sunnah berjuang. panjang & payah...

penting, utk fahami gelagat organisasi. bekerja berdasarkan senario organisasi kita. namun, plg baik klu kita mampu capai ke tahap pengurusan organisasi yg strategik krn itulah sebaik2nya..

s a h i | a said...

sy sgt suka entri ini.mohon utk dicopy utk bacaan dan ketukan diri.boleh yea? jzkk. =D

Singh said...

Balanced Scorecard Classroom Training in Egypt
| Blue Ocean strategy Classroom Training in Auckland
']

Post a Comment

RE-ENGINEERING OF ISLAMIC BUILDING © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO