Wednesday, October 15, 2008

PERSEPSI PEMBANGUNAN DAN PEMBANGUNAN PERSEPSI

Kesempatan membaca Akhbar Siasah bertarikh 11 Oktober yang lalu membawa karisma pemikiran saya untuk menilai 2 dimensi pembangunan ini, pembangunan material dan pembangunan insan. Daya Intelektual saya kian mencapah ketika membaca satu komentar oleh Illias Zaidi, -‘Konsep maju menurut perspektif Islam.’


Saya mula cakna dengan pandangan peribadi saya yang sejak seawal lagi belajar dan didedahkan dengan dunia pembangunan. Ilmu kejuruteraan pastinya tidak lari dari 2 istilah ini, KEMAJUAN DAN PEMBANGUNAN. lantas, mentaliti saya cenderung kepada capahan dua sudut berbeza, pembangunan persepsi dan persepsi pembangunan.


Persepsi pembangunan


Pemikir Islam melihat kemajuan dan pembangunan berbeza daripada pandangan pemikir Barat seperti Max Weber dan Karl Marx. Barat melihat kemajuan dan pembangunan dari segi perubahan fizikal semata-mata. Jika sudah ada bangunan fizikal yang cantik-cantik dan gagah menjulang angkasa, sudah majulah namanya itu, biarkan terpaksa mengorbankan entiti kampung Melayu yang diwarisi berzaman-zaman sebagai contohnya.


Barat melihat pembangunan dari segi menghambat kemajuan biarpun dalam banyak hal telah menghalalkan cara asalkan objektif tercapai. Teras kemajuan dan pembangunan Islam ialah pembangunan insan. Saya membina karektor dan ‘kerjaya’ dengan 2 dimensi ini, pembangunan material dan pembangunan insan. Rasional saya, kaki dan tangan itu dulu yang sepatutnya dimaju dan dibangunkan agar setiap orang melihat dunia persekitaran didepani secara positif, tidak negatif.


Ertinya pembangunan dan kemajuan perlu bersifat menyeluruh dan komprehensif, merangkumi aspek moral, kerohanian dan material. Pastinya ilmu pengetahuan dan pendidikan menjadi mekanisme penting ke arah pengubahan sikap dan mentaliti insan.


Benarlah kata Khurshid Ahmad (1980) bahawa pembangunan Islam prihatin kepada pembangunan insan itu sendiri. Agama suci itu sendiri amat mementingkan konsep kesyumulan ataupun holisme yang bererti penekanan kepada semua aspek kehidupan. Di sinilah letaknya nilai tauhid uluhiyyah dan rubbubiyyah dalam perancangan pembangunan dan kemajuan agar kedua-duanya dapat memenuhi tuntutan Islam.


Muslim sebagai khalifah di bumi Allah perlu melakukan tazkiyah atau penyucian diri sepanjang hayat mereka!


Pembangunan persepsi.


Saya gagaskan minda saya, cuba untuk memandang 2 dimensi pembangunan ini dengan mencari satu titik kesamaan antara keduanya, maka wujudlah pembangunan persepsi, mewujudkan sudut pandang tentang pembangunan secara persepsi sendiri.


Saya membina persepsi- ‘Pembangunan Insan mahupun pembangunan material, sekalipun ada unsur percanggahan antara kedua-duanya, sama ada pembangunan insan perlu dimajukan dahulu, atau pembangunan insan perlu selari dengan pembangunan material, ataupun pembangunan material kurang penting namun kedua-duanya menerapkan indikator yang sama iaitu kuantatif dan kualitatif.’ Pembangunan insan dan pembangunan material, kedua-duanya bergerak dan bekerja dengan istilah ‘kuantiti dan kualiti’.


2 Comentários:

Anonymous said...

salam...

bila terfikirkan pembangunan fizikal iaitu membina bangunan pencakar langit... tertarik dgn salah satu tanda kiamat iaitu org2 miskin sibuk bersaing membina menara tertinggi...

boleh ulaskan ttg entri ini?

sekian...
salam drpd Hastapronto...

Anonymous said...

Insya-Allah...akan saya usahakan.

Post a Comment

RE-ENGINEERING OF ISLAMIC BUILDING © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO