Tuesday, December 30, 2008

TANPA TAJUK, ADA MAKNA TERSEMBUNYI


SATU

Sanah Helwah Ya shohibi. Selamat pertambahan umur saudaraku sekalian. Selamat Datang 1430 Hijri dengan senyuman harapan membawa tuah. Selamat Tinggal 1429 Hijri dengan lambaian ceria dan duka yang dibawa bersama.


Perkasakan aturan langkahmu dengan lagak gaya seorang pejuang muda, bukan lagi pejuang picisan yang jelek mengatur laku. Luruskan pandanganmu ke sinar yang semakin terang, penuh tegap dengan pendirian. Paling penting, ‘Jangan Pandang Belakang!’.


Tidak kira Hijri atau Masihi, sama saja. Kita tetap kita jika kita membiarkan diri kita terus menjadi kita seperti kita sekarang. Hidup tetap mati jika gagal menghidupkan yang hidup itu untuk terus hidup. Inilah kita, inilah hidup kita. Masing-masing muhasabahlah akan ‘Kita’ dan ‘Hidup’ itu.


DUA

Ada individu yang sudah berlari dan ada pula yang masih berdiri untuk belajar berjalan malah ada yang baru merangkak-rangkak. Ada yang sudah berada dipuncak sedangkan ada juga menjadi golongan yang mendongak, melihat mereka sambil bertepuk tangan dan bersorak-sorak. Malah ada yang berjalan dengan sepatu baru penuh lagak dan gaya seorang berjaya, sebilangannya pula tetap tegar mencium sepatu yang busuk dan kusam tanpa mahu diganti. Mereka selesa tanpa sepatu yang baru, mereka selesa tanpa nilai motivasi tinggi.


Tiada sepatu yang berganti untuk mengatur langkah semangat kerana kita masih selesa dengan budaya yang sama. Mereka memijak-mijak kepala kita dengan sepatu gagah yang mereka miliki, sedangkan kita hanya mampu melemparkan sepatu busuk dan kusam ke arah mereka. Itupun kita tidak dipedulinya malah dipenjara!.



1 Comentário:

warkahraudhah said...

Jazakallah,ustazah engineer.
Semoga ustazah akan giat memberi nasihat berbentuk motivasi buat generasi-generasi muda.Benar nasihat ustazah,pandanglah kedepan selalu.

Salam palestin.Semoga pejuang-pejuang ikhlas hamas akan mencapai kemenangan yang hakiki.
Allahuakbar!!

Post a Comment

RE-ENGINEERING OF ISLAMIC BUILDING © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO