Wednesday, May 20, 2009

IKHTIBAR DARI SEMUT


Cubalah perhatikan sang semut, serangga bertubuh kecil yang sentiasa hidup dalam satu komuniti yang bersatu padu. Jika haiwan kecil ini muncul dalam jumlah yang banyak, pasti gawat manusia sehingga mereka terpaksa melakukan pelbagai cara untuk menghapuskannya.


Rajin dan dedikasi sang semut sangat menarik untuk dikaji dan diteliti. Perhatikan ketika sang semut mencari makanan, si kenit itu begitu tekun, gigih malah cukup tabah meneroka kawasan yang ada sumber makanan.


Justeru jika dibandingkan dengan manusia yang diberikan akal, tubuh badan yang sihat, serta fizikal yang cergas, mengapa tidak kita mengambil iltibar daripada sang semut ini?



Allah menetapkan dalam sunnah kehidupan bahawa kejayaan itu adalah hasil kerja tekun dan berdedikasi. Orang yang hebat dan berjaya cemerlang memang selalu fokus sama seperti semut yang selalu bersungguh-sungguh dalam usaha mereka.


Ini bertepatan dengan firman Allahyang bermaksud;

“Dan bahawa sesungguhnya tidak ada (balasan) bagi seseorang melainkan (balasan) apa yang diusahakannya."(Surah al-Najm:39)


Hayati juga pesanan seorang tokoh Barat, bekas Ketua Hakim Mahkamah Tinggi Amerika Syarikat, Charles Evans Hughes yang berkata, "Orang tidak akan mati kerana bekerja kuat. Mereka mati kerana pembaziran dan kecemasan."

Jadi, apa lagi alasan kita untuk tidak bekerja kuat?

(sumber gambar)
Adakah kita yakin akan hidup selepas ini sehingga kita malas untuk bekerja kuat sekarang?


Seja o primeiro a comentar

Post a Comment

RE-ENGINEERING OF ISLAMIC BUILDING © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO