Friday, July 31, 2009

KAHWIN ITU BUTA...


Semalam, 30 Julai, genaplah dua bulan anniversary saya. Kami menyambutnya di warong kopi dengan menu nasi lemak dan teh tarik. Kata suami, dia teringin makan di warong. Mengimbau kembali zaman sebelum berkahwin bersama kawan-kawan, menyantap juadah sambil bersembang-sembang.


Pulang ke rumah, suami menghadiahkan sebuah buku sebagai kenangan ulangtahun bulan kedua perkahwinan kami. Hadiah sebuah buku adalah hadiah paling bermakna buat saya. Ia menjadi tambah bermakna kerana pemberian hadiah itu dari seorang yang amat saya cintai. Diharap isi kandungannya lebih memaknakan kehidupan saya sebagai seorang isteri, anak, aktivis dakwah dan hamba Allah.


Sewaktu rehat-rehat di ofis semalam, Kak Nik berceloteh pula tentang fenomena orang yang bercinta dan berkahwin ini.


"Kak Nik ingat lagi kata pensyarah Kak Nik dulu. Katanya.. “memang betullah agaknya bila remaja sekarang kata cinta itu buta…sebab tu saya tengok mereka yang bercinta ni jadi buta. Berjalan kena berpimpin tangan, nak melintas jalan kena berpimpin tangan. Biasanya orang buta sahaja yang berpimpin-pimpin. Tapi bila dah kawin ramai yang celik yer!”


Hehe..gelak dengar celoteh Kak Nik. Benar, itulah fenomena yang berlaku dengan orang buta bercinta dan celik ketika kahwin. Sebelum kahwin berpimpin tangan macam orang buta. Bila sudah kahwin, terbalik pula jadinya. Suami di depan, isteri tertinggal di belakang. Suami isteri macam pandai-pandai jalan sendiri.


Kalau boleh, sehingga akhir hayat, saya mahu menjadi orang ‘buta’ di samping suami. Buta itu romantik!


Bersama menghayati anugerah yang Allah berikan, menikmati pahala yang Allah janjikan, menghidupkan sunnah yang Rasulullah tunjukkan. Akhirnya, cinta dan kasih sayang berpanjangan.


Anda bagaimana, cinta buta, cinta celik atau cinta rabun-rabun ayam?


Seja o primeiro a comentar

Post a Comment

RE-ENGINEERING OF ISLAMIC BUILDING © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO