Wednesday, June 4, 2008

APA KATA HATI?

JAGA HATI…MAKAN HATI…SUSAH HATI…SUKA HATI…AMBIL HATI…IRI HATI…GELI HATI…SAKIT HATI…BERI HATI...JAUH HATI...BELI HATI...SENANG HATI...TUTUP HATI...CURI HATI…CUIT HATI…CEMBURU HATI…TERANG HATI…ADA HATI…DEKAT HATI…GELAP HATI…SUARA HATI…BUKA HATI…JATUH HATI…

Lagi satu contoh, kalau kita bawa kenderaan walaupun yang berperanan ketika kita drive adalah tangan, kaki dan fikiran tetapi tetap dikatakan hati-hati di jalan raya. Kenapa tidak kaki-kaki di jalan raya, atau fikir-fikir di jalan raya? Ya, sebab walaupun kaki tangan yang bergerak tetapi hati perlu dipandu dengan sabar dan tenang. Ikut kata hati...mati!

Himpunan klausa di atas adalah himpunan kata-kata hati. Kata-kata hati yang baik lahir dari hati yang bersih, hati yang lembut, hati yang mukmin. Kata-kata hati yang buruk lahir dari hati yang kotor, hati yang keras, hati yang bernoda. Di manakah kedudukan hati kita? Pernahkah kita bertanya pada hati, kenapa hati begitu sempit menerima kebaikan? Antara dua keadaan hati, sama ada hati lembut atau hati keras.

Jika hati lembut, seolah-olah ia bagaikan tanah yang subur, mudah diteroka untuk bercucuk tanam. Kelembutannya membolehkan tanah hidup subur, akar umbi mudah menjalar mencari baja yang sedia ada di dalam tanah itu.

Hati yang lembut adalah tapak yang baik untuk menerima segala ajaran Allah dan Rasul, menyambut baik semua nasihat. Malah hati yang lembut juga adalah jambangan yang subur bagi iman, bagi tertegaknya sifat-sifat taqwa.

Hati yang keras itu dipengaruhi syaitan dan iblis kerana iblis itu dijadikan dari api. Bahang api memberi kesan buruk terhadap hati. Apabila hati sudah keras, menyebabkan sukar untuk mendengar nasihat, membenarkan firman Allah, sulit untuk menerima nasihat Rasul.

Maka, berusahalah sesuatu yang dapat melembutkan hati..pada peringkat permulaan untuk melembutkan hati, banyak-banyakkan istighfar. Noda hitam yang bertompok-tompok di dalam hati membuatkan kita sukar nak menerima kebaikan. Luka perlu dibersihkan sebelum disapu ubat!

Begitulah dengan hati. Bagaimana nak membersihkan luka di hati? Perbanyakkan taubat kepada Allah seperti mana yang diajarkan oleh nabi. Insyaallah, hidayah Allah akan sampai kepada hati yang bersih dan akhirnya barulah sifat-sifat yang baik mudah masuk ke dalam hati kita.

Akhir sekali, hati-hatilah dengan hati! Jangan mudah bersangka buruk dengan mewujudkan kata-kata yang merosakkan hati. Bersangka baik dengan Allah, berlapang dada dengan manusia. Yup! Buka hati! Itu salah satu jalan untuk hati sentiasa ceria dan bahagia.

Seja o primeiro a comentar

Post a Comment

RE-ENGINEERING OF ISLAMIC BUILDING © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO