Friday, July 11, 2008

STRATEGI DAKWAH KITA


Strategi Serigala. Strategi serigala adalah strategi yang agresif. Serigala cerdik dan banyak akalnya tetapi dia bekerja dengan kompleks. Apabila dia menyerang, dia melihat mangsanya daripada pelbagai sudut bagi mencari kedudukan terbaik. Dengan kata lain, serigala menggunakan pelbagai pendekatan, namun banyak juga melakukan perkara yang sia-sia. Serigala mengambil masa yang lama untuk mengintai mangsanya. Kadang-kadang usahanya yang kompleks itu hanya sia-sia apabila ia menyerang terlalu agresif hingga seekor mangsapun tidak mengena.


Strategi Landak. Landak hanya menggunakan satu jalan yang jelas, sederhana dan sama di mana-mana. Landak mengesan mangsanya secara pasti dan apabila dia melihat mangsanya, ia terus menerkam dan membawanya kembali ke sarang. Ia tahu apa yang perlu dilakukan dan apa yang tidak. Apabila ia diserang, ia hanya mengambil satu tindakan mempertahankan diri iaitu menggulung tubuhnya yang penuh duri. Dengan cara itu, duri-duri tubuhnya menghalang haiwan lain menyerangnya dan ia pasti selamat. Landak fokus pada melakukan perkara yang betul pada masa yang betul. Ringkas tetapi bijak. Mampu bergerak cepat, efektif dan efisyen kerana tidak memikirkan banyak hal dan tidak menanggung beban yang tidak perlu.


Strategi Tikus. Tikus adalah haiwan yang rajin dan cerdik. Kerana itulah, barat selalu menjadikan tikus sebagai ikon-ikon dalam filem dan kartun. Apabila tikus mempunyai sekeping keju dan tiba-tiba keju itu hilang, dia tidak berdiam diri. Dia mencari dan terus mencari hingga berhari-hari si tikus itu berjalan ke sana ke mari mencari kejunya yang hilang. Akhirnya si tikus bertemu dengan barang yang lain di tempat yang jauh dari tempat asalnya. Ia berjaya bertemu sesuatu yang baru kerana tikus berorientasikan tindakan.


Apakah strategi dakwah kita?

Agresif dan kompleks seperti serigala

cepat, efektif dan efisyen seperti landak

atau berorientasikan tindakan seperti tikus

Seja o primeiro a comentar

Post a Comment

RE-ENGINEERING OF ISLAMIC BUILDING © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO