Sunday, August 3, 2008

RINDU ITU DATANG LAGI



Ingatan saya terimbau pada kenangan manis menghuni bumi tarbiyyah kampus. Tarbiyyah, thaqafah, mujahadah pastinya menjadi bekal diri yang sangat berguna dalam mengharungi perjalanan panjang sebuah harakah dakwah. Di sinilah saya menjalani kehidupan remaja dalam acuan tarbiyyah, terkadang jiwa memberontak lantaran tidak betah dengan ’peraturan’ yang dirasakan sebagai kekangan..walhal ‘peraturan’ itulah yang membentuk generasi acuan Islam.


Ya Allah, thabatkan hati ini…


Saya tersenyum sendiri bila teringat pusat tumpuan membeli-belah kerepek ketika diri ini menjadi ‘orang Parit Raja’. Di Pekan Parit Raja atau bandar Batu Pahat tiada apa-apa yang menarik sangat namun tetap menjadi tumpuan ramai kerana ’kerepek’nya. Maka, bukan suatu yang menghairankan, kebanyakan mahasiswa di sini berjaya sebagai ’usahawan kerepek’. Tidak kisahlah, berapa ramai pesaing di kalangan usahawan student ini, namun kerepek tetap laku dijual. Kemungkinan sudah menjadi tabiat student makan kerepek ketika merepek-repek (bersembang-sembang), merehatkan minda yang sedang stress belajar.


Kunjungan saya ke Johor kali ini atas urusan menyelesaikan laporan praktikal benar-benar mengembalikan ke semua nostalgia zaman permukiman di Parit Raja ke dalam kotak fikiran. Bahagia memenuhi setiap ruang rasa. Benar, perasaan tenang yang sukar digambarkan tatkala menjejakkan kaki ke sini. Sukar untuk saya menjelaskan dari manakah punca tenang itu.

“ Usrah tazkirah, medan tarbiyyah
Ceramah halaqah wadah ilmiah
Bi’ah solehah membina syakhsiyah
Du’at sejati penjana ummah”


Bumi yang banyak membentuk diri saya pada hari ini, dan juga bumi yang menjadi saksi pertemuan saya dengan sahabat-sahabat seperjuangan yang masih akrab sehingga kini. Mudah-mudahan akrab kami ini buat selamanya.

“Ukhuwwah fillah takkan goyah
Walau ombak dan badai mendesah
Tautan erat takkan patah
Dengan Ismullah kita berbai’ah”


Johor yang semakin lama dirindui kembali saya jejaki.
Memugar semangat juang yang kadang-kadang malap..
Mengajar diri untuk melihat dunia dengan pandangan iman..
dan..


Menyedarkan saya bahawa di depan saya terbentang 1001 mehnah dalam perjuangan.

1 Comentário:

Ibnurashidi said...

salam..

anggaplah ia hanya sedikit dugaan ujian menghadapi kehidupan kerana ada lagi orang merantau pelusuk dunia bertahun2 tidak pulang ke tanahair..kerana apa?

Post a Comment

RE-ENGINEERING OF ISLAMIC BUILDING © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO