Monday, November 10, 2008

INTROSPEKSI 25: GEMUKKAN BADAN ATAU GEMUKKAN IMAN?


“Allah amat amuuu..Allah amat amuuu…”

“Allah amat kakak ayong…Allah amat amuuu…”


Anak jagaan ibu saya, yang lebih mesra dipanggil Yaya menyanyikan lagu ‘Allah Selamatkan Kamu’ dalam versi pelat budak-budak baru belajar bercakap. Begitu bersungguh-sungguh dinyanyikan lagu itu kepada saya dengan muncungnya yang panjang sambil bertepuk tangan. Cukup menghiburkan hati saya, tuan empunya hari jadi.


Hari jadi atau hari lahir? Bagi saya, istilah yang paling sesuai digunakan ialah ‘Hari Lahir’ berbanding ‘Hari Jadi’. Tidak terjangkau pada fikiran kita bilakah kita dijadikan melalui proses-proses saintifik, tapi kita tahu bila kita dilahirkan. Mungkin ada benarnya pandangan saya ini. Terpulang…yang pastinya saya dilahirkan pada 8 November 1983, maka hari Sabtu yang lepas umur saya sudah menjangkau 25 tahun. Umur yang sudah layak menduduki alam kedewasaan yang matang, tapi entah kenapa saya masih rasa muda remaja.


Jangan tidak percaya, ada kenalan yang mengatakan saya kelihatan baru berumur 20 tahun walaupun sudah 25 tahun. Alasannya antara dua, sama ada perangai saya yang kebudak-budakan atau saya kelihatan awet muda.
Rasanya sebab yang kedua lebih kukuh! Hoho, jangan salahkan saya, bukan saya perasan tapi orang lain yang cakap.


Setiap daripada kita sudah tentu mula membina azam baru apabila umur semakin menginjak dewasa. Saya berkira-kira apakah azam sempena umur baru saya ini. GEMUKKAN BADAN? Adakah azam itu sesuai untuk saya yang sangat KURUS? Dan perubahan ciri fizikal ini sangat membantu dalam kerangka ketaatan saya kepada Pencipta KURUS dan GEMUK itu?


Saya bukan merapu-rapu dalam penulisan kali ini dengan isu GEMUK dan KURUS. Saya mohon maaf kepada Adibah Noor dan Enot jika membaca tulisan saya ini. Cuma sejak kebelakangan ini, isu kekurusan saya semakin menjadi gurauan sahabat-sahabat dan ahli keluarga.


Pernah suatu hari, seorang sahabat menegur:

“Kau ni bila la nak GEMUK? KURUS sangat! Cuba la makan banyak sikit!” Kata sahabat saya itu.


Lalu saya menjawab, “Aku ni makan banyak ke, makan sikit ke, tetap tak gemuk, bukan tak usaha, tapi dah usaha, tetap tak gemuk. Kalau macam tu baik aku makan sikit, sama je.”


“Kalau macam tu baik kau makan banyak sebab kau tak yah risau pasal diet”, sahabat saya menambah.


“Kan lebih baik makan sedikit. Sedikit makan itukan merupakan sunnah Rasulullah, lagipun makan melampaui batas adalah antara sepuluh sifat terkeji, makan banyak menjadikan kita semakin lalai dan malas beribadah, lebih baik aku memilih sedikit makan”. Jawapan saya yang membuatkan sahabat saya terdiam 1000 bahasa. Itulah jawapan yang biasa saya berikan kepada sesetengah orang bila isu kekurusan saya ini dibangkitkan.


Prinsip saya mudah. Antara GEMUKKAN BADAN dengan KURUSKAN BADAN, saya memilih GEMUKKAN IMAN!


Siapa yang tak nak badan cantik? Memiliki ketinggian yang bersesuaian dengan saiz badan. Allah itu cantik, maka kita sebagai hambaNYA turut mencintai kecantikan. Kalian juga ingin cantik dan sihat bukan? Siapa yang jawab ‘tidak’, maksudnya dia kurang normal.


Sejak umur saya 20 tahun, saya mencuba pelbagai produk makanan tambahan untuk gemukkan badan. Maksud ‘gemuk’ di sini ialah ‘berisi’. Sebab kebanyakan orang, biasa menggunakan istilah ‘gemuk’ berbanding ‘berisi’. Contohnya, “Kau ni bila nak gemuk?”. Jarang kita dengar, “Kau ni bila nak berisi?”. Jadi ‘gemuk’ itu maksudnya ‘berisi’.


Maka, saya pun telah mencuba pelbagai ‘supplement’. Vitamin tambah selera makan, vitamin tambah tenaga, minuman-minuman kesihatan malah produk tambah berat badan ‘weight gain’ pun saya sudah cuba. Namun, keadaan fizikal saya tetap KURUS dan KECIL, cuma saya kelihatan TINGGI setinggi impian saya. Harap-harap jiwa saya tidak KURUS dan KECIL seperti kurus dan kecilnya fizikal saya.


Saya malas untuk rungsing dan pening kepala memikirkan bagaimana saya harus GEMUK. Saya senang dengan fizikal yang KURUS ini walaupun urat-urat tangan saya kelihatan tertimbul-timbul. Bukankah itu tandanya bekerja kuat? Kerana perihal itu, saya suka dengan prinsip ini, “Biar berbadan kecil asal berjiwa besar, daripada berbadan besar tapi berjiwa kecil”.


Anda pula bagaimana? GEMUKKAN BADAN dengan makan, makan, makan dan makan sehingga kurang ibadah atau GEMUKKAN IMAN dengan sedikit makan tapi kuat berusaha. Kalau badan sahaja GEMUK tapi iman KURUS, maksudnya GEMUKKAN syaitan!


Jika ditanya kepada saya, saya akan pilih dua-dua. GEMUKKAN BADAN dan GEMUKKAN IMAN.


Sebelum terlupa, saya berkesempatan meraikan hari lahir saya (syok sendiri) di sebuah Restoran Western Food dengan nahwanNUR. Agak-agak makan western food ini gemukkan badan tak? Tak kisahlah apa jawapan kalian, yang penting fikirkan untuk GEMUKKAN IMAN.


"MESTI KUAT WALAUPUN KURUS SEPERTI SAYA"

6 Comentários:

kakchik said...

ustzh, kakchik pun setuju kita panggil hari lahir sebab tarikh sebenar kejadian kita, kita tidak tahu dengan tepat walaupun sains boleh membuat jangkaan.

happy belated 25th birthday... semoga usia yang dilanjutkan setahun lagi akan dimanfaatkan ke jalan Allah.

kakchik pun selalu orang cakap muda dari usia. minggu lepas ada pelajar 18 tahun kata kakchik macam umur 25 je... walhal kita dah 34... mungkin sebab badan kakchik yg kecik ni...

ustazah-engineer said...

eh, samalah kita...kecik ye,,

syukron kakchik atas ucapan buzday tu, walaupun dh semakin dewasa,,tp ttp rasa dihargai bila org wish serta mendoakan kita walaupun takdak kek berlilin2,,

semoga saya semakin matang menghadapi kehidupan akhir zaman ni..

::simple-shida:: said...

**Pernah suatu hari, seorang sahabat menegur:

“Kau ni bila la nak GEMUK? KURUS sangat! Cuba la makan banyak sikit!” Kata sahabat saya itu.


Lalu saya menjawab, “Aku ni makan banyak ke, makan sikit ke, tetap tak gemuk, bukan tak usaha, tapi dah usaha, tetap tak gemuk. Kalau macam tu baik aku makan sikit, sama je.”


“Kalau macam tu baik kau makan banyak sebab kau tak yah risau pasal diet”, sahabat saya menambah.

-----------\\-------

salamun alaik..ehhe..
oh.. slmt hari lahir ustzh..;)
nk mendrOpkan kalam a bit

mesti ustzh ni kecik comei..ehehe..
kite hmpir sama laa...tapi xbegitu serupa.. myb similiar je la..ehehi


cmne nk gemuk? kena tnye pd diri sendiri ni.. jwbbnye.. minum SUSU byk...nk bg tinggi makan kacang PAnjang? issh.. tu xtau laa..hihii

ana suke intipati.. kurus..gemuk..
kaitkan dgn Iman.Amal. ;)

bayangkan..... ( smbil picit dagu )
iman.amal kita gemuk... ehhee..
gemuk dlm erti kata byk btul amalan yg disemai.. alhamdulillah sure syOKK kan.. bersilau-silau NUR terpancar..masyaAllah..

akhir kalam.. ana nk kongsi 10 nasihat as syahid Imam hassan al banna.

1) Bangunlah sembahyang apabila saudara mendengar azan,walau bagaimana keadaan sekalipun.

2) Bacalah al-quran atau tatapilah buku-buku atau pergilah mendengar perkara-perkara yang baik,ataupun amalkan zikrullah dan jangan sama sekali saudara menggunakan masa untuk perkara yang tidak berfaedah.

1) Bangunlah sembahyang apabila saudara mendengar azan,walau bagaimana keadaan sekalipun.

2) Bacalah al-quran atau tatapilah buku-buku atau pergilah mendengar perkara-perkara yang baik,ataupun amalkan zikrullah dan jangan sama sekali saudara menggunakan masa untuk perkara yang tidak berfaedah.

3) Berusahalah untuk bertutur dalam bahasa arab yang betul kerana ia adalah syiar islam.

4) Jangan banyak bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran kosong tidak akan memberi apa-apa faedah.

5) Jangan banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

6) Janganlah banyak bergurau kerana para pejuang tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh.

7) Janganlah bercakap lebih nyaring daripada kadar yang diperlukan oleh pendengar kerana ianya sia-sia malah menyakiti hati orang lain.

8 ) Jauhilah daripada mengumpat peribadi orang dan mengecam pertubuhan-pertubuhan dan janganlah berkata-kata melainkan yang memberi kebaikan.

9) Berkenal-kenallah dengan saudara muslim yang saudara bertemu dengannya sekalipun dia tidak meminta untuk berkenalan kerana asas gerakan dakwah kita adalah perkenalan dan berkasih-sayang.

10) Kewajipan kita adalah lebih banyak daripada waktu yang kita ada ,oleh itu bantulah saudaramu tentang cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri ,maka ringkaskanlah pelaksanaannya.



// ups..asif..lOng pulak...posting ni. dh mcm nk post new entry =D //

wallahu'alam..

Fakhzan Marwan said...

HAPPY BELATED BIRTHDAY

MAY YOU BE HAPPY, IN THIS WORLD AND HERE AFTER.

MAY ALL OF YOUR DREAMS COME TRUE.

MAY YOU BE BLESSED BY THE ALMIGHTY, NOW AND DAYS TO COME...

ustazah-engineer said...

to fakhzan marwan...

thanks for ur wish.
u too..

KelawarHijau said...

Akak, kami suh akak gemot sebab kami sayang akak.. Takut tak terdaya melawan angin. Heheh!

Tapi nmpaknye, k.Dayah yg penuh petunjuk lebih gagah walaupun kuruz, berbandik yg gemot tapi malas otaknya..

Post a Comment

RE-ENGINEERING OF ISLAMIC BUILDING © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO