Thursday, December 11, 2008

JANGAN SEMPUT SUDAH...


Keadaan sekeliling banyak mempengaruhi kecepatan bertindak untuk kita melakukan perubahan. Redwood, Goldwaser dan Street (2001) membahagikan tindakan dalam empat kategori yang menggambarkan dunia ini umpama suatu pertandingan sukan olahraga. Dalam olahraga lari, terdapat empat jenis lumba lari iaitu pecut, lari berpagar, dekatlon dan marathon. Mari kita kenal pasti, kita seorang olahraga sepatutnya diposisi mana.


PECUT. Kita perlu mengambil tindakan ini apabila ia mempunyai jangka waktu yang pendek, persaingan yang tinggi dan tidak banyak rintangan. Kita mesti cepat mengenal pasti masalah dan cepat memperbaikinya. Dalam hal ini, kita perlu kuat dan berpengalaman.


LARI BERPAGAR. Kita tidak dapat lari pecut apabila ada banyak halangan di hadapan kita. Walaupun kita tetap mesti bekerja cepat, tetapi kita perlu berhati-hati dan melompat dengan cermat. Dalam keadaan seperti ini, cepat bukan lagi menjadi tujuan utama. Tujuan utama adalah merentasi semua halangan yang ada di hadapan.


DEKATLON. Dalam suatu upacara dekatlon, kita mempunyai banyak waktu tetapi kita mesti mempunyai stamina yang teguh. Ini kerana pelbagai rintangan yang menunggu di hadapan kita dan kita mesti melalui semua rintangan itu di sepanjang perjalanan sebelum kerjanya selesai. Keadaan sentiasa berubah-ubah dan kita mesti bijak menyesuaikan diri. Sewaktu kita berlari, kita mesti memikirkan apa yang mesti kita lakukan seterusnya. Kita tidak dapat menyimpulkan hasil akhirnya daripada kemenangan-kemenangan jangka pendek. Namun, kemenangan-kemenangan jangka pendek pasti memudahkan kemenangan jangka panjang.


MARATON. Hanya yang kurang pengalaman memiliki medan maraton. Kita mempunyai waktu yang panjang bagi membina diri dan organisasi kita. Kita tidak perlu lari pecut tetapi lari dengan konsisten dan stabil bagi mendapatkan keseimbangan. Kesalahan besar yang sering kita lakukan ialah lari pecut jauh sebelum garis penamat. Oleh sebab itu, kita kehilangan tenaga dan semangat. Kita bermula dengan begitu baik, tetapi kita berhenti di pertengahan jalan. Jadi, kita mestilah memilih waktu yang tepat bagi berlari secara pecut.


Artikel ini (dengan sedikit edit) dirujuk dari buku Change berubahlah!, karya asal Rhenald Kasali, terbitan PT Gramedia Pustaka Utama, Jakarta 2005. Edisi Malaysia oleh PTS Millennia Sdn. Bhd. 2008 Terbitan Pertama 2008.


1 Comentário:

MS Rizal said...

Lari..lari...saya suka berlari marathon, bolehkah saya letakkan diri saya dalam kategori itu?

Post a Comment

RE-ENGINEERING OF ISLAMIC BUILDING © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO