Thursday, December 18, 2008

KITA 'KITAB TERBUKA'


Rasulullah dan Pengemis Yahudi yang Buta

Kisah antara Rasulullah dan pengemis Yahudi yang buta tidak asing lagi. Meskipun demikian, kisah ini perlu disampaikan berkali-kali kerana sarat dengan hikmah yang perlu diteladani.


Di zaman Rasulullah, hidup seorang pengemis buta, yang buta tidak hanya matanya, malah telinga bahkan mata hatinya. Buta daripada kebenaran, tidak mahu menerima nasihat pada kebaikan, malah menganggap keburukan itu adalah suatu kebenaran.


Pengemis buta ini mencari nafkah dengan mengemis di sudut pasar. Setiap hari dia selalu mencela Rasulullah, "Muhammad itu munafik, Muhammad itu tukang sihir, Muhammad itu penyebar fitnah, Muhammad itu penghancur agama kita (nasrani)", kurang lebih begitu ucap pengemis kepada setiap orang yang berbelas kasih kepadanya.


Suatu kesempatan, Rasulullah melintas di depan pengemis buta itu, memberikan makanan dan wang. Pengemis itu tidak tahu orang yang berurusan memberinya makan dan wang itu adalah Rasulullah. Di hadapan Rasulullah, dia terus menyuarakan hal yang sama seperti sebelumnya.


Tidak sekalipun Rasulullah marah mendengar cacian si pengemis. Justeru Baginda tersenyum dan terus memberinya makan dengan memamah makanan itu terlebih dulu agar si pengemis tidak lagi payah untuk menguyah.


Setiap hari Rasulullah memberikan sedekah berupa makanan dan wang kepada pengemis itu. Setiap kali itu pula, si pengemis mengulangi cacian yang sama. Rasulullah tersenyum dan terus memamah makanan dan kemudian disuapkannya kepada pengemis itu.


Menjelang wafat hingga wafatnya Rasulullah tidak ada orang yang memberikan wang dan makanan yang sudah dimamah. Pengemis buta itu bertanya kepada setiap orang yang menghampirinya, “Tahukah kamu, siapa dan ke mana orang yang selalu memberiku sedekah dan makanan?” Tidak seorang pun yang tahu.


Sahabat Abu Bakar RA, sahabat yang terkenal paling dekat dengan Rasulullah bertanya kepada Fatimah puteri Rasulullah; “Wahai puteri Rasulullah, sunnah rasul yang mana belum aku laksanakan?”. Fatimah menjawab; memberi sedekah kepada pengemis buta.


Mendengar jawapan Fatimah, Abu Bakar langsung mendatangi pengemis itu, memberikan wang dan makanan. Betapa tercengangnya Abu Bakar, "Kamu bukan orang yang selalu memberi aku makan, sebab dia memamah makanannya dulu sebelum diberikannya kepadaku, kemana dia?", tanya pengemis itu.


“Ya.. benar. Aku bukanlah orang yang selalu memberimu makan, dia sudah wafat”, jawab Abu Bakar.


“Wafat…siapa dia?”, tanya pengemis itu. Beliau adalah Rasulullah SAW jawab Abu Bakar.


Setelah pengemis itu mendengar cerita Abu Bakar, dia pun menangis dan kemudian berkata, "Benarkah demikian?. Selama ini aku menghinanya, memfitnahnya, dia tidak pernah memarahiku sedikitpun, dia mendatangiku dengan membawa makanan setiap pagi, dia begitu mulia”. Pengemis Yahudi buta tersebut akhirnya bersyahadat di hadapan Abu Bakar RA.


Saya dan Cina Tua yang Kurus

Pagi ini, saya berjalan kaki dari stesen Titiwangsa ke pejabat. Gerakan kaki saya laju sedikit hari ini. Ada tuntutan ginjal yang perlu saya segera penuhi. Maksud saya, tidak tahan ingin membuang air kecil. Jangan gelak, itu tuntutan fitrah. Kemungkinan hari ini juga, saya bersama editor ada sesi wawancara dengan Ustaz Hasrizal Saifulislam. Agak terlambat ke pejabat, saya melajukan langkah.


Allahu Akbar!. Terpanar. Seorang Cina Tua jatuh tersungkur tidak jauh di hadapan saya. Tidak berpadan barang berat yang dibawanya dengan keadaan fizikalnya yang kurus dan semakin uzur. Selesai menuruni ruang pejalan kaki, dia melintas jalan untuk ke seberang bersama barang berat yang dibawa, kaki tersadung lalu tersungkur. Alhamdulillah, mujur tiada kereta yang melintas. Saya kasihan.


Ada seorang wanita yang melihat dan dia terus melihat. Buntu dan dia pergi. Ada seorang lelaki bermotor, memberhentikan motornya, melihat juga. Buntu dan dia pergi. Semua melihat, ramai yang melihat tetapi tetap dengan respon yang sama. Masing-masing buntu dan pergi.


Cina tua itu tidak buta seperti pengemis Yahudi yang buta. Mulutnya tidak perlu disuakan makanan yang dimamah. Dia juga tidak mencaci dan mencerca sesiapa. Dia juga tidak mendatangkan kemarahan menyinga kepada yang lalu lalang di situ. Maka, siapakah yang buta dalam hal ini?. Mereka yang melihat tadi itulah yang ‘buta’. Buta mata hati.


Saya mendekatinya. “Auntie ok ke? Luka?”, tanya saya sambil melihat seluarnya yang koyak pada bahagian lutut.


“Takpe, ok. Sikit saja”. Jawabnya dengan wajah yang seakan melawan sakit.


“Auntie nak ke mana?. Boleh saya bawakan barang. Berat ni?”, saya mempelawa. Cina tua itu menolak pelawaan saya untuk membantu. Saya menawar lagi, tetap ditolaknya.


Oh, tidaklah jauh sangat jarak dari situ ke tempat yang dia nak pergi. Saya mencongak-congak setelah cina tua itu menunjuki tempat yang ingin ditujunya.


Cina tua itu meneruskan langkah dengan baki upaya yang ada. Saya jadi serba salah. Terkilan tidak dapat membantu sehingga selesai. Semoga saya tidak tergolong di kalangan mereka yang ‘buta’.


Alangkah sukarnya untuk meneladanimu Ya, Rasulullah.


Betapa Rasulullah begitu mulia. Kita bisa meneladani jiwa kebesaran Rasulullah. Hanya Syafaatul ‘Udzma (pertolongan yang agung yang hanya kita harapkan pada hari Qiamat) sehingga getar kerinduan akan hidup dan kehidupan yang indah terasa dalam relung-relung keluarga dan masyarakat kita. Mungkin memang terasa berat bagi kita untuk menjalankannya, tetapi tidak ada kata mustahil, di mana ada keinginan disitu ada jalan.


“Sedikit sekali orang yang membaca kitab di perpustakaan, tetapi seorang muslim sejati adalah ‘kitab terbuka’, di mana semua orang membacanya. Ke mana sahaja dia pergi, dia adalah ‘dakwah yang bergerak’”.


Seja o primeiro a comentar

Post a Comment

RE-ENGINEERING OF ISLAMIC BUILDING © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO