Wednesday, March 25, 2009

KATA-KATA SEMANGAT BUAT ADIK PELAJAR

Dedikasi buat adik NahwanNur yang amat disayangi, Angah dan Muni di UiTM yang amat dirindui (bila nak balik rumah ni?), Yana dan Zila UTHM yang dimanjai selalu, adik-adik kampus UTHM, adik-adik blog yang masih belajar, Adik-adik Nisa’ yang belajar lagi seperti Dekma, Tina dan lain-lain. Di samping sesiapa sahaja yang mahu terus belajar secara rasmi atau tidak rasmi.


Adik yang bermotivasi sukses, hidup adalah belajar. Mahu hidup? Adik harus mahu belajar. Apalagi jika ingin sukses dan bukan hanya sekadar hidup. Belajar mutlak diperlukan. Kerana hidup sejati merupakan proses belajar yang tiada henti (Life is a continuous learning process).


Jika anda hanya sekadar hidup dan menjadi biasa-biasa saja, anda telah menurunkan kualiti kemanusiaan anda. Kenapa? Kerana kita, anda dan saya diciptakan bukan tanpa sebab. Plato mengatakan, "Segala sesuatu yang diciptakan, tentu diciptakan untuk suatu sebab." Sebagaimana firman Allah, “Tidak Aku jadikan manusia untuk sia-sia”.


Apakah anda tahu untuk apa anda diciptakan? Apakah anda tahu sebab dari kehidupan anda? Jika anda tahu, maka jangan berhenti sampai di situ. Bukan hanya tahu tetapi tindak lanjuti apa yang anda tahu itu. Bukan hanya ingin berjaya, tetapi sungguh-sungguh berjuang untuk berjaya. Oleh itu, untuk berjaya, anda perlu harus bin wajib untuk belajar. Bukan hanya tamatkan belajar tetapi harus terus belajar dari yang terbaik.


Jangan hanya sekadar belajar dari yang biasa-biasa saja kerana anda akan menjadi biasa-biasa pula. Pepatah Cina mengatakan, "Belajar dari seorang pakar dalam waktu semalam lebih baik nilainya daripada belajar dari yang biasa-biasa saja dalam waktu bertahun - tahun".


Belajar haruslah menjadi bahagian yang tidak dipisahkan dari hidup kita. Belajar itu ibarat makan atau bernafas.
Belajar adalah makanan bagi roh dan jiwa kita. Kita bisa belajar dari apa saja, siapa saja, bila saja dan dari mana saja. Imam Syafi'e mengatakan, "Setiap orang adalah Guru. Setiap tempat adalah Sekolah". Kita bukan hanya dapat belajar dari sekolah konvensional semata tetapi juga dari sekolah kehidupan yang guru-gurunya adalah penderitaan, kegagalan, keberhasilan hingga kesulitan hidup.


Kerana itu, sekali anda berhenti belajar, saat itulah anda telah berhenti berkembang. Pertanyaannya sekarang, siapkah anda untuk terus belajar? Bagaimana persiapan anda untuk itu? Persiapan anda untuk terus belajar haruslah digalasi dengan persiapan untuk menerima segala risiko, akibat dan persiapan untuk tetap berjuang, berkorban dan berusaha. Apapun yang terjadi, anda harus hadapinya. Tidak boleh dielak kecuali anda mati kelak.

Belajar yang terbaik adalah belajar untuk menjadi peribadi yang lebih baik dan berkualiti dari detik ke detik, selanjutnya setiap hari. Tidak perlu terburu-buru. Segala sesuatu memerlukan waktu, proses dan kesabaran. Yang penting, anda tetap memiliki komitmen dan konsisten untuk terus belajar memperbaiki diri, mengubah diri, meningkatkan kualiti diri lebih baik dari diri sendiri setiap hari. Itulah kemenangan dan keberjayaan sejati. Iaitu ketika anda telah menjayakan diri sendiri dan orang lain.

Adik yang bermotivasi sukses, siapkah anda untuk terus belajar? Jika ya jawapan anda, sejauh mana persiapan anda untuk berjuang mewujudkan kejayaan yang anda inginkan? Mari sama-sama belajar menjadi yang terbaik dari diri sendiri!.

Disusun semula dari artikel asal di sini.


2 Comentários:

Adibah S said...

Kak, betul kak

'Belajar yang terbaik adalah belajar untuk menjadi peribadi yang lebih baik dan berkualiti dari detik ke detik, selanjutnya setiap hari'.

Apabila dibayangi kisah yang dulunya kita bukan yang hari ini... terasa diri hina di sisi Allah.

Kelemahan saya.. mcm mn saya nak mengasah kebolehan dalam kepimpinan dalam jiwa saya walhal saya sudah memilikinya... Saya terlalu inferior... Ada darah gemuruh..

ustazah-engineer said...

to Adibah S..

bagus, berminat dgn kepimpinan ya?

Persoalan itu akn akk jwb dlm entri berikutnya..

Tunggu....

Post a Comment

RE-ENGINEERING OF ISLAMIC BUILDING © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO