Wednesday, May 13, 2009

al-Muslimah: KEMATANGAN WANITA BERPOLITIK, MEMATANGKAN GENERASI

Artikel di bawah adalah tulisan saya dalam ruangan Topik, Majalah Muslimah, keluaran Mei 2009, bil 214.


Turut dimuatkan di bawah ruangan yang sama ialah artikel bertajuk 'Selamatkah Wanita Menjadi Calon?' oleh M Faqih dan artikel 'Daya Juang Tinggi Hadapi Fitnah Politik' oleh Jamilah Aini hasil temubual bersama YB Dr. Halimah Ali.



Wanita merupakan bahagian yang tidak dapat dipisahkan dari masyarakat. Ketika manusia hidup bersama dalam satu masyarakat, tentunya ada persoalan-persoalan bersama yang muncul di tengah-tengah kehidupan mereka. Wanita tidak boleh berlepas tangan, lebih-lebih lagi persoalan yang menyangkut urusan umat. Inilah pandangan Islam berdasarkan nas sebagai berikut:


“Barangsiapa yang tidak memperhatikan kaum muslimin, maka ia bukanlah termasuk di antara mereka, dan barangsiapa yang tidak berada di waktu pagi dan petang selaku pemberi nasihat bagi Allah dan Rasul-Nya, bagi kitab-Nya, bagi pemimpinnya dan bagi umumnya kaum muslimin, maka bukanlah ia termasuk di antara mereka.” (Hadith riwayat Thabrani).


Wanita hari ini dituntut menceburkan diri dalam bidang politik sebagaimana lelaki. Tidak dapat diingkari bahawa jumlah wanita zaman ini lebih banyak dibandingkan dengan lelaki. Penglibatan mereka dalam persatuan di kampus, badan kemasyarakatan, organisasi pekerjaan dan arena politik tanahair semakin meningkat sesuai dengan peningkatan kemampuan yang dimiliki. Maka, apabila kaum wanita mampu berperanan secara optimal, tentunya memberi sumbangan besar ke arah pencapaian ‘umat terbaik’.


Selain memberi nasihat, kedapatan sesetengah mereka yang lantang bersuara, malah memberi tekanan kepada penguasa untuk menjalankan aktiviti pengurusan umat dengan baik, yang diyakini tidak akan tercapai tanpa menegakkan syariat Islam. Dengan kata lain, mereka mendukung sebarang perkara positif yang dianjurkan penguasa dan membanteras penyelewengan yang berlaku dalam masyarakat. Dengan demikian, aktiviti politik yang dilakukan oleh wanita adalah semata-mata penunaian kewajipan dari Pencipta-Nya dan sentiasa mengikat diri dengan hukum-hukum Allah.


Amboi, Merahnya mak ngah!


Arena Perjuangan Rakyat.

Hidup Muslimat PAS!

Chaiyok Nisa' Gombak!


Sebagai manusia, wanita memiliki potensi untuk dibangunkan sama seperti lelaki. Kematangan dan kemampuan mereka untuk menerima kebenaran dan menolak kebatilan adalah sama. Secara tidak langsung kecenderungan dalam lapangan politik Islam untuk meniupkan nilai-nilai spiritual ke dalam diri masyarakat turut sama. Allah menyeru hamba-Nya untuk melakukan aktiviti politik sebagaimana firman-Nya dalam surah Ali Imran ayat 104;


“Dan haruslah ada di antara kalian segolongan umat yang menyeru kepada kebaikan (Islam), mengajak kepada yang makruf dan melarang dari kemungkaran. Dan mereka itulah orang-orang yang beruntung.”


Secara tabi’inya, terdapat perbezaan antara lelaki dan wanita. Tanggungjawab wanita menguruskan hal rumahtangga adalah tugas utama. Mereka ditakdirkan menjadi ibu yang mengandung, menyusui, mengasuh, mendidik anak dan tugas-tugas lain yang tidak mungkin dilakukan oleh lelaki. Namun, penglibatannya dalam aktiviti sosial juga tanggungjawabnya. Jadi, kedua-duanya perlu diseimbangkan.


Wanita yang bergelar ibu di samping memiliki kesedaran politik, sangat berpotensi mencetak generasi yang baik. Atas kesedaran politiknya, ibu ini mempunyai kepekaan tentang realiti dunia semasa dalam menjustifikasikan hal-hal yang merbahayakan kelangsungan pendidikan anak-anak. Hanya ibu yang memiliki kesedaran politik tinggi berupaya membina masyarakat, membentuk pandangan dari senario semasa dan menggalas amanah untuk melakukan proses amar makruf dan nahi mungkar.


Sebagai contoh, rancangan-rancangan televisyen berunsur hedonisme, gangsterisme, kurafat, dan syirik sedaya upaya dijauhkan bagi mengelakkan anak-anak terjerumus ke lembah nilai tanpa moral dan akhlak. Begitu juga bahaya dari lingkungan tempat tinggal, sekolah, kenalan, media massa, dan masyarakat. Ibu berpolitik mampu menangkap dan menganalisis elemen-elemen berbahaya dalam lingkungan itu, malah mencari langkah-langkah penyelesaian yang tepat.


Bagaimana pula dengan ibu yang hebat politik melahirkan anak yang juga hebat berpolitik? Adakah kehebatan politik boleh diwarisi?. Bukan suatu yang mustahil ibu yang berkesedaran politik dapat mencetak seorang ahli politik handal. Bagaimana tidak, dalam setiap interaksinya dengan anak, mereka meniupkan wawasan, mengajak anak melihat realiti, membawa anak mencakna isu, lalu menganalisisnya.


Kebiasaan sebegini mengasah ketajaman pemikiran politik anak. Barangkali langkah inilah yang dilakukan oleh ibu bapa yang handal di lapangan politik sehingga lahirlah anak-anak yang juga handal berpolitik. Jika anak dibesarkan dengan medium politik sihat, terbentuklah peribadi ahli politik hebat. Secara tidak langsung memudahkan proses perkaderan oleh parti dalam membentuk generasi ahli politik muslim yang berjiwa ikhlas, bersih, berani dan pantang menyerah.


Pendidikan Politik Wanita

Salahkah Puteri contohi Nisa'?


Sejarah merekodkan beratus-ratus nama tokoh pejuang wanita pada zaman awal Islam. Mereka memiliki sifat sabar, tidak gentar pada kekalahan dan tidak gopoh menanti kemenangan. Sifat-sifat yang dimiliki ini mendorong kepada kesedaran politik ke arah mengembalikan ketinggian agama. Antaranya Sumaiyah bt Khaiyath, Al-Khunsa, Ummu Ummarah, Asma’ Abu Bakar dan ramai lagi.


Tentunya ada faktor pendorong bagaimana kesedaran politik di kalangan wanita pada permulaan Islam berlaku. Antaranya kemampuan istimewa yang mereka miliki, serba boleh menyesuaikan keadaan, kepetahan berhujah dan mempunyai faktor-faktor pendorong dalam sejarah. Selain itu, mereka mempunyai pendirian yang tetap, keputusan sepakat, strategi-strategi bijak serta kepimpinan yang mantap di samping pendekatan yang halus dalam mesyuarat serta idea-idea bernas.


Dr. Abdul Rahman bin Califa menulis di dalam bukunya Fi’Ilmi al-Siasah al-Islami mengatakan “Sejarah politik Islam tidak hanya berkisar mengenai pejuang lelaki sahaja, bahkan ia juga menceritakan penglibatan kaum wanita yang lantang bersuara dan aktif berpolitik.”


Adik Nurul Syuhada yang bercita-cita menjadi senator. Sejauh manakah politik menjadi 'medan ramah' bagi wanita?


Memandang betapa pentingnya strategi wanita dalam perjuangan umat, pendidikan politik menjadi penting. Pendidikan politik bukan sahaja meningkatkan kematangan politik mereka tetapi turut mematangkan generasi yang akan dibentuk nanti. Diharap dengan kematangan tersebut, wanita lebih kental menghadapi cabaran politik yang tidak tentu hala, melahirkan peranan yang lebih besar dan memperjuangkan kepentingan umat dengan jalan yang benar.


Perkara pertama yang sangat ditekankan dalam pendidikan politik ini ialah memberi kefahaman politik menurut pandangan Islam. Ia menghilangkan kesan bahawa politik adalah wilayah yang ‘tidak ramah’ bagi wanita. Aktiviti politik wanita adalah berorientasikan pada redha Allah, sangat berbeza dengan aktiviti feminis yang berorientasikan perjuangan menuntut kesaksamaan gender. Dalam perspektif Islam, aktiviti politik adalah terikat dengan perkara yang diwajibkan, dibolehkan dan diharamkan bagi wanita.


Keduanya, meningkatkan kesedaran politik wanita. Sama ada langkah diambil oleh parti atau inisiatif individu, wanita perlu dibentuk untuk terlibat aktif mengikuti peristiwa-peristiwa politik, melakukan penyelidikan dan mengambil sikap untuk merencana perubahan menggunakan sudut pandangan Islam. Garapan ini diberikan kepada semua wanita tidak kira apa jua posisi mereka, sama ada suri rumah tangga, bekerjaya atau mahasiswa.


Wanita seharusnya meluangkan masa untuk mengikuti perkembangan politik, malah menyikapi sesuatu peristiwa yang terjadi dengan hukum hakam Islam. Tidak seharusnya mereka berdiam diri dan terlena, tetapi kualiti kesedaran yang dimiliki akan mendorongnya untuk terus bersuara dan bertindak bersesuaian dengan potensi dan keistimewaan yang dimiliki.


Zaman ini, membaca kondisi politik umat Islam ibarat membaca sebuah cerita tragedi. Rakyat tidak mendapat gambaran jelas, utuh lagi benar tentang apa sebenarnya politik itu. Majoriti rakyat beranggapan bahawa politik diklasifikasikan sebagai kekuasaan. Aktiviti politik adalah aktiviti mendapatkan kekuasaan, menumbangkan kuasa lainnya, aktiviti di dalam parti dan aktiviti sebagai ahli parlimen. Persepsi pemikiran mereka tidak melangkau lebih jauh, menganggap politik hanya aktiviti mengurus parti bukan aktiviti mengurus umat.


Usaha merencana kematangan politik rakyat mencakup juga usaha kematangan politik wanita. Dengan itu, kefahaman dan kesedaran tidak memadai tanpa adanya kematangan. Kematangan politik adalah ketajaman analisis terhadap apa yang berlaku di sebalik peristiwa politik. Mereka bukan sekadar memahami politik dan mengikuti perkembangan politik, malah berani melontarkan kritikan dan memberi langkah penyelesaian khususnya berkaitan hal ehwal wanita.


Di pihak penguasa, harus memberi suasana yang kondunsif untuk melayan semua urusan dan kepentingan kaum wanita dengan baik dan berlapang dada. Paling penting yang dilakukan oleh kelompok penguasa atau wakil rakyat ialah memberikan pendidikan politik di tengah-tengah kaum hawa, baik sebelum mahupun selepas pilihanraya. Dengan pendidikan politik matang, wanita dapat menentukan langkah-langkah yang tepat dalam menukangi aktiviti politik yang terjadi sama ada di peringkat nasional mahupun internasional.



Seja o primeiro a comentar

Post a Comment

RE-ENGINEERING OF ISLAMIC BUILDING © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO