Tuesday, July 21, 2009

ANTARA BERAT ISI, BERAT TULANG & BERAT HATI...

Kurus & Gemuk


38.7 kg! Terkejut saya sambil memandang muka suami ketika melihat nilai tersebut pada alat timbangan. Berat badan saya semakin susut nampaknya. Sebelum berkahwin dulu, sampai jugalah 41 kg. Sebulan selepas kahwin berat turun hampir 3 kg. Tetapi ramai yang kata saya kelihatan lebih berisi berbanding dulu. Entahlah, mana satu yang betul. Yang pasti, saya semakin risau. Suami lebih lagi.


Dulu, sebelum kahwin, ramai sahabat saya kata, “Jangan risau, lepas kahwin nanti gemuklah tu!” saya jawab, “Aku taknak gemuk, berisi tu ok.” Waktu itu, saya sibuk mencari supplement untuk naikkan berat badan. Daripada pil vitamin menambah tenaga, pil meningkatkan selera makan sehinggalah weight gain saya mencubanya.


Tetapi sekarang, jangan kata hendak gemuk, berisi pun tidak. Jangan kata hendak naikkan berat isi, berat tulang saya pun hanya 1.7 kg! Kata ahli farmasi semasa pemeriksaan kesihatan tempoh hari, “Kamu kena dapatkan berat tulang lebih daripada 2.5 kg untuk kesihatan yang ideal. Tulang kamu kecil sangat”.


Aduh, kalau begini, antara berat isi dan berat tulang, saya pilih berat hati!


Saya ini bukan kuat makan orangnya. Nak kata jaga makan pun tidak. Sedikit sebanyak, perangai saya ini terkena tempias pada suami. Selalu saya berleter pada suami, “Abang kena jaga makan. Jangan makan banyak sangat sebab sayang taknak tengok abang gemuk dan perut buncit!.”


Suami gelak bila saya kata begitu. Katanya, susah nak jumpa orang lelaki yang tidak berisi badan dan perutnya lepas berkahwin. Saya bukan apa, takut saiz badan saya dan suami tidak sepadan. Kata orang, biar ‘Duduk sama berisi, berdiri sama serasi’.


Makan banyak kali boleh, tapi setiap kali makan ambil sikit sahaja. Maksudnya, makan sikit,” pesan saya lagi sambil berkongsi tips sihat yang sempat saya baca di ofis hari itu.


“Tapi makan sikit ni ada dua maksud,” balas suami. “Satu makan sikit iaitu makan dengan kuantiti sedikit. Satu lagi makan sikit, ‘sikit-sikit…makan!, sikit-sikit…makan! Jadi makan sikit pun tetap gemuk,” suami berseloroh.


“Jaga makan pun ada dua maksud,” saya pula cuba membuat jenaka. “Satu jaga makan dalam erti kata menjaga diet pemakanan. Jaga makan yang kedua ini bahaya; ‘asal jaga je…makan!, asal jaga je… makan,” jawab saya dan suami tersenyum lebar.


Akhirnya, saya buat keputusan. Daripada saya pening-pening fikir macam mana hendak gemukkan badan dan takut suami gemuk, lebih baik saya berfikir akan gemuk yang kedua ini.


Kalau ‘makan sikit’ ada dua maksud, ‘jaga makan’ pun ada dua maksud, bagi saya gemuk pun ada dua maksud. Satu, gemukkan badan, kedua gemukkan iman.


Saya pilih gemukkan iman!.


Nampaknya lepas ini kena merancang diet pemakanan iman pula. Agak-agak apa supplementnya ya?



1 Comentário:

USTAZAH-ENGINEER said...

cubaan mengomen...

ok, alhamdulillah..boleh pun

Post a Comment

RE-ENGINEERING OF ISLAMIC BUILDING © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO