Thursday, September 17, 2009

"...Jalan Hidayah..."

Terkenang saat kita bertemu di rumah itu
Kau lemas dalam pelukanku yang kotor
Ku rangkulmu rapat ke dada dosa
Ku hulurkan salam senyuman noda
Ucapku padamu, “Jemputlah masuk ke pintu hatiku”


Tidak kusangka duhai Ramadhan,
Sambutanku diterima saat itu
Sedangkan tidak pernah ku peluk Sya’ban
Dengan pelukan cinta Tuannya,
Tidak betah ku rangkul mesra Rejab
Dengan rangkulan rindu Khaliknya,
Tawar senyumku pada Muharam
Setawar air mataku yang tidak ikhlas menangis..
Aku lupakan Safar, Rabiulawal, Rabiulakhir
Begitu juga kenalanmu yang lain
Tidak kejap dihati hina ini


Ingatkah dikau kenangan cinta kita?
Kita berpimpin tangan ke rumah itu
Dalam pekat malam,
Kau suburi diriku dengan Iman
Kau temani aku dengan kerinduan
Kau kenalkan padaku, siapa yang bernama Tuhan


Airmataku jatuh seluluh hati yang hancur
Lalu kau pujuki aku,
Dengan belaian Rahman dan Rahim
Milik Tuanmu
Bisikmu padaku,
“Teruslah menangis dengan tangisan nasuha,
Tuanku tidak lupakanmu,
Walau dosamu setinggi gunung itu”


Tapi aku gundah gulana Ramadhan...
Aku bermimpi tentang cinta kita
Perpisahan akan menjengah muka
Di beranda Syawal bersama takbir raya
Iringan lagu-lagu kemenangan
Aku tenggelam dalam esak dan tangisan


Kau memujukku dengan tenang sekali,
“Jangan khuatir wahai Hidayah,
Kau akan berteman Syawal,
Sebagai guru cinta sebenar,
Lalu ditunjukmu dengan satu jalan,
Jalan yang serupa dengan namamu,
…Jalan Hidayah…”



Selamat Hari Raya Eidulfitri dari Nurhidayah & Rashid (NurIrsyad). Maaf Zahir & Batin dipinta

1 Comentário:

Cikli said...

salam. selamat hari raya.

sajak yang amat bagus dan bermakna.

Post a Comment

RE-ENGINEERING OF ISLAMIC BUILDING © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO