Tuesday, February 24, 2009

KURSUS BERHARGA RM 9K

Salam sihat, cergas dan cerdas. Semoga kesejahteraan yang anda miliki hari ini diraikan bersama rakan, sahabat jemaah, keluarga dan organisasi kerja mahupun dakwah. Raikan kesejahteraan yang anda miliki pada perkara-perkara spiritual, bukan ritual. Sumbanglah sesuatu dengan nilai keikhlasan dan kejujuran ditahap luar biasa hebat!.


Pada entri sebelum ini, saya mengajak anda membina motivasi. Saranan saya agar anda beraktiviti secara sihat dan manfaat. Saya ingin bercerita satu pengalaman yang mencambahkan pelbagai pengalaman lagi seterusnya. Pengalaman saya dan sahabat ketika ke program hujung minggu kelmarin. Menarik!.


Saya, Liza dan Tie mewakili Nisa’ Gombak ke Kursus Nuqoba di UNISEL, Shah Alam. Pagi itu, perasaan saya tidak seperti biasa. Semangat kembali merajuk dengan saya. Barangkali saya masih tegar melayan malas yang menggedik-gedik itu. Ketika Tie dan Liza menjemput saya, kelihatan mereka juga kurang ceria. Keletihan mungkin.


Selesai melalui lebuhraya, kami tersesat di bandar Shah Alam. Sehinggalah kami melalui taman perumahan di Seksyen 7, berdekatan dengan kediaman rasmi Menteri Besar. Mula menyedari kesesatan itu, kami kembali ke pangkal jalan. Saya meminta Tie selaku driver berpatah semula ke laluan awal tadi.


Kedegarrngggg!!! (bukan bunyi sebenar).

Ada gaung di bawah. Pokok-pokok di sekeliling. Apa yang sudah berlaku kepada kami?


Alhamdulillah, kereta kami cuma terlanggar tunggul kayu. Kalau tidak, memang syahid di jalan Allah lah hari itu. Ada dua orang datang membantu. Kami pula membuntu. Maklumlah, perempuan memang lemah dalam hal-hal begini.


Alhamdulillah, orang berjuang ini sahabatnya serata alam. Walau tidak dikenali sekalipun, pasti akan datang pertolongan itu atas dasar sebagai ahli jemaah. Sahabat seperjuangan di Shah Alam, Ustaz Ridhaudin sudi membantu setelah diberitakan hal ini. Ketika mendengar namanya melalui panggilan telefon, seolah tidak dikenali. Rupanya Ustaz Ridha mantan Timbalan Gamis dulunya.


Semalam, saya bertanya khabar tentang servis kereta. Liza beritahu servis kereta mencecah RM 9000! Terkejut. Bayaran untuk kursus nuqoba ialah RM 60 untuk tiga orang. Maka, RM 9060 untuk dua buah kursus yang kami hadiri hari itu. Satu kursus nuqoba’ daripada penceramah secara teori, satu lagi ‘kursus tarbiyyah’ daripada Allah secara praktikal. Wah, inilah ‘kursus’ paling lumayan seumur hidup saya!


Pengalaman ini adalah ’kursus pembelajaran’ yang memaknakan kehidupan agar kami semakin baik. Pastinya ‘kursus’ itu bukan teori tetapi praktikal yang memerlukan usaha, ilmu, kemahiran dan strategi. Banyak perolehan manfaat jika direnungi setiap hal yang melatari kejadian itu. Wang RM 9000 yang dikeluarkan kerananya bukan suatu kerugian tetapi suatu ‘bayaran’ sebuah ‘kursus’. Kursus tanpa diminta tapi diberi atas harga suatu tarbiyyah.


Tarbiyyah Allah berhikmah!.

Jom Yong, kita fikir sama-sama bantu sahabat.


Walaupun kemalangan, kami tetap meneruskan kursus nuqoba' hari itu. Hati memang rungsing, fikiran tak keruan, mood telah ditarik. Tekanan itu menjadi modul 'kursus'.


Anak Ustaz Ridha. Comelnya...sebenarnya ustaz adalah suami kepada kembar Arfifah, ketua nisa' gombak. Berkenalan juga akhirnya...


2 Comentários:

Anonymous said...

Salam kak,

dah gadai tag heuer tu ka? ehehehe. Cemburu tak dapat g kursus ni. Dua-dua pun menarik :)

..Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar.(iaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan “Innalillahi wainna ilaihi raji’un”; Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhan mereka, dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk..(Al-Baqarah:155-157)

Wallahua'lam... senyum selalu :) jangan lupe tag heuer tu. Ehehehe

lelucon said...

gaung? agaknya skrg ni dah buat bantal peluk 'batu nisan' hari tu! :)

9K? adus...

Post a Comment

RE-ENGINEERING OF ISLAMIC BUILDING © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO