Sunday, January 24, 2010

Politik Pelajar

Semasa subjek Sejarah, saya bertanya pada pelajar, "Zaman paling awal zaman apa?.” Pertanyaan saya berkaitan dengan Bab 2 Tingkatan 1 iaitu Zaman Prasejarah.

Lantas pelajar saya menjawab, "Paleolitik cikgu".

Saya bertanya lagi, "Lepas tu zaman apa?.” “Mesolitik,” jawab mereka.

“Selepas Mesolitik?,” saya menguji lagi.

"Neolitik cikgu!”

Kemudian saya bertanya, "Sekarang zaman apa?”

"Zaman Politik cikgu!"


Jawapan pelajar saya membuatkan saya tersenyum. Saya tidak terfikir jawapan yang sebegitu rupa ketika saya menjadi pelajar dulu. Barangkali tsunami politik sedikit menjentik minda mereka walau masih belum matang memikirkannya. Buka surat khabar, ada cerita politik. Buka televisyen, ada berita politik. Di rumah mendengar komen politik jika ibu bapanya peminat politik.


Namun, saya tidak lanjutkan sesi pembelajaran dengan cerita politik semasa. Sekolah bukan tempat dan masa yang sesuai untuk perkara itu. Sepanjang 3 minggu menjadi guru, saya sendiri gagal mem'politik'kan para pelajar.


Kerajaan kata guru jangan berpolitik!. Maka, jangan ada yang salah faham. Maksud politik di sini ialah bagaimana bersosial dengan pelajar, membina hubungan yang berkesan, mengawal hura-hara di dalam kelas, pastikan mereka duduk diam, dan menyiap kerja sekolah tanpa saya perlu marah-marah dan rotan-rotan. Mudahnya, mempolitikkan para pelajar ialah mengurus tadbir mereka, menjaga urusan mereka, memberi khidmat kepada mereka sebagai warga atau rakyat sekolah.


Kata as-siyasah (politik) dalam bahasa Arab berasal daripada kata saas yasuus siyasah yang bermaksud mengatur atau memimpin. Oleh itu, dikatakan binatang atau kuda mengatur urusan (berpolitik) jika binatang tersebut mencari sendiri makanan dan minuman, juga berlatih dan membersihkan diri sendiri.


Pada saya, guru juga harus bijak ber’politik’. Ilmu psikologi juga adalah cabang ilmu politik iaitu disiplin ilmu tentang organisasi sosial kemasyarakatan. Kemahiran mendidik bukan sekadar dalam lingkaran teori pedagogi. Sampai suatu tahap, saya akan menggunakan kemahiran ‘membodek’ (auta) pelajar yang disebut sebagai autagogi.


Pernah suatu hari, saya meletakkan status ini di facebook dan menerima komen-komen dari sahabat yang kebanyakan daripada mereka adalah guru dan pensyarah berpengalaman. Terus terang saya katakan, hampir kesemua pelajar saya luar biasa ‘baiknya’. Sampai hari ini saya belum menemui formula membentuk dan mencorak sikap mereka yang luar biasa itu.




Saya hanya seorang guru sandaran. Tapi harapnya, sandaran itu tidak membawa maksud saya seorang guru yang hanya tahu menyandar di pintu bilik darjah. Saya tempat pelajar menyandarkan harapan kejayaan dan kebijakan.


Nasihat saya kepada pelajar tidak kira di sekolah atau universiti, hormatilah guru dan pensyarah anda. Jika anda menjadi guru dan pensyarah kelak, baru anda tahu bagaimana perasaan seorang pendidik yang tidak dihormati dan disanjungi anak didiknya.


Akhir sekali, saya tertawa menonton Raja Lawak malam ini. Kata pelawak Alex yang melakonkan watak guru, “Jika orang yang belajar namanya student, orang yang tidak mahu belajar namanya stupid. Maka stop it dari menjadi stupid!”

2 Comentários:

Jack Lingam said...

no need to re-engineer all these islamic buildings. the need to re-arrange the islamic pillars are most important.

same as in time. time goes by people change, yesterday is not today. what was written in the book are not for us to follow as per the dots. world is big. time is relative and islam is flexible.

the need to understand what is changing and what is not is a must. time change, people change, and the book stays the same.

islamic preachers has been onning about the book, but zero efforts has been brought through to develop a sense of being. they are only followers of the book but they are not the developer of the ummah.

they follow, they are to traditionalistikly afraid because they follow the book on the dot. they are not thinkers. they are followers. they are not a teacher because they refer. they are the our so called teachers..

Kemboja Putih said...

salam akak.dulu masa kat sekolah slalu bising and tido dlm klas, skang bila dah masuk U, slalu kene wat presentation. sedih yg teramat bila kawan2 buat bising n tido time kite tngah wt presentation. besar dugaan menjadi pendidik!!

Post a Comment

RE-ENGINEERING OF ISLAMIC BUILDING © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO